רעיה שריד פסיכולוגית קלינית מומחית

קליניקה ברמת השרון, טלפון 054-2383934, raayaeran@gmail.com

 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


דף הבית >> הפרעות אכילה
 
הפרעות אכילה
 
מהי הפרעת אכילה?
 
הפרעת אכילה היא אכילה בלתי סדירה לאורך זמן, המלווה בחשיבה טורדנית סביב אוכל ומשקל. הסובלים מהפרעות אכילה עסוקים רוב שעות היום במחשבות על מה לאכול, מתי לאכול, כיצד לאכול או להימנע מלאכול את ארוחותיהם.
 
ישנם סוגים שונים של הפרעות אכילה, שהנפוצים שבהם הם:
אנורקסיה נרבוזה – מאופיינת בירידה משמעותית במשקל (איבוד של 15% ממשקל הגוף), פחד קיצוני מעלייה במשקל, עיוות בדימוי הגוף וכתוצאה מכך פגיעה בהערכה העצמית והפסקת המחזור החודשי אצל נשים.
בולימיה נרבוזה – מאופיינת באפיזודות חוזרות של התקפי אכילה והיטהרות, בתדירות של פעמיים בשבוע לפחות במשך שלושה חודשים, ובהשפעה רבה של דימוי הגוף והמשקל על ההערכה העצמית. התקפי אכילה הם אכילה של כמות אוכל גדולה מאוד בפרק זמן קצר, המלווה בתחושה של חוסר שליטה על האכילה. היטהרות יכולה להיות הקאה יזומה, שימוש במשלשלים, צום ממושך או פעילות גופנית אינטנסיבית.
הפרעת אכילה זללנית – מאופיינת באפיזודות חוזרות של התקפי אכילה, ללא היטהרות, בתדירות של פעמיים בשבוע לפחות במשך שישה חודשים. התקפי אכילה הם אכילה של כמות אוכל גדולה מאוד בפרק זמן קצר, המלווה בתחושה של חוסר שליטה על האכילה. רוב התקפי האכילה בהפרעה זו מאופיינים באכילה מהירה, אכילה עד לתחושת מלאות בלתי נעימה, תחושות של גועל עצמי, דיכאון או אשמה.
השמנת יתר חולנית – מאופיינת בעודף משקל קיצוני (100% יותר או 45 ק"ג יותר מהמשקל התקין), העלול לגרום לבעיות בריאותיות ואף לקיצור תוחלת החיים. הסובלים מהפרעה זו נוטים להתמודד עם בעיות רגשיות דרך אכילה מופרזת.
הפרעת אכילה בלתי-ספציפית – הפרעת אכילה שלא עונה על כל הקריטריונים של הפרעת אכילה ספציפית. למשל: ירידה משמעותית במשקל עם עיוות בדימוי הגוף אך ללא הפסקת המחזור החודשי, אפיזודות של התקפי אכילה והיטהרות בתדירות נמוכה יותר מאשר בבולימיה.
 
הגורמים להפרעות אכילה:
ישנן סיבות אפשריות רבות להפרעת אכילה. הדעה הרווחת כיום היא, שהפרעת אכילה פורצת כתוצאה משילוב של גורמים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים-תרבותיים.
 
הסיכונים הבריאותיים הטמונים בהפרעות אכילה:
- הפרעות אכילה מעלות את הסיכון לחלות במחלות גופניות שונות כמו חוסרים תזונתיים, בריחת סידן, אנמיה, פגיעה במאזן המלחים בגוף, ואף לדום לב.
- הפרעות אכילה עלולות לגרום נזקים לשיניים, לכבד ולכליות, ולפגוע בחילוף החומרים בגוף.
- הפרעות אכילה עלולות להוביל להתפתחות של מחלות נפשיות ובהן דיכאון וחרדה, ועלולות לגרום לנסיונות אובדניים ולמוות.
 
הטיפול בהפרעות אכילה:
מחקרים רבים מצביעים על כך, כי הטיפול היעיל ביותר בהפרעות אכילה הוא טיפול פסיכולוגי ודיאטני משולב, המאפשר מתן מענה לצרכים הגופניים והנפשיים של המטופל. קיימת חשיבות רבה לגילוי של ההפרעה והתחלת הטיפול בה מוקדם ככל האפשר.
 
האם ניתן להבריא מהפרעות אכילה?
כן, ניתן להבריא מהפרעות אכילה. ככל שמגלים את ההפרעה ומתחילים לטפל בה מוקדם יותר, כך הסיכוי להחלמה גבוה יותר. ככל שהמחלה פעילה זמן ממושך יותר ולא ניתן טיפול מתאים, היא הופכת למחלה כרונית והסיכוי להבריא פוחת. גם במקרים כרוניים טיפול נכון ומתמשך יכול להביא להקלה בסימפטומים, לירידה בתדירות התנהגויות האכילה המופרעות, ולשיפור באיכות החיים.
 
חישוב טווח משקל תקין:
BMI = Body Mass Index הוא מדד מסת הגוף הנותן הערכה אם אדם נמצא במשקל תקין, במשקל עודף או בתת משקל. המדד מחושב באמצעות נתוני הגובהמטרים) והמשקל (בק"ג). הנוסחה לחישוב היא BMI=(weight)/(height)². לדוגמא ה-BMI של נערה בגובה 1.70 מ' ובמשקל 60 ק"ג יחושב: BMI=(60)/(1.70)²=20.76.
טווח BMI שבין 18.5 ל-25 נחשב תקין, נמוך מכך נחשב תת-משקל וגבוה מכך נחשב למשקל עודף.
 
 
דף להורים
 
 
דף למורים

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים