רעיה שריד פסיכולוגית קלינית מומחית

קליניקה ברמת השרון, טלפון 054-2383934, raayaeran@gmail.com

 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


דף הבית >> הריון ולידה
 
שלב ההתלבטות:

האם את רוצה להיכנס להריון אבל חוששת? האם את מפחדת שאף פעם לא תהיי בטוחה שזה הזמן הנכון? נשים רבות חוות לבטים ולחצים שונים סביב המחשבות על הריון ולידה. ההחלטה להיכנס להריון היא החלטה משמעותית בחייך, וטבעי שתרגישי צורך להקדיש לכך מחשבה ולהכין את עצמך לקראת הצפוי לך.

תקופת ההריון:
 
את בהריון? מזל טוב! עוד מעט יהיה לך ילד משלך. אז למה את כל-כך מוטרדת?
נשים רבות מוטרדות מהאופן שבו הילד הנכנס לחייהן ישפיע על הקשר שלהן עם בן הזוג, על הקריירה שלהן או על החופש שלהן. במהלך ההריון האישה מתמקדת בעצמה, מודעת יותר לחוויותיה הפנימיות, וחווה לחץ רב. מתעוררות שאלות וחרדות רבות. כל זה טבעי לגמרי, שהרי החיים שלך עומדים להשתנות, ובנוסף השינויים ההורמונליים שאת עוברת משפיעים גם הם על מצב רוחך.
מחקרים מראים כי יכולתן של נשים לעבד את רגשותיהן בתקופת ההריון עשויה להשפיע על הרגשתן ותפקודן לאחר הלידה. עיבוד רגשי כזה יכול להתרחש בשיחות עם אנשים קרובים ואף בחלומות. ככל שתכיני את עצמך מבחינה רגשית לקראת הלידה, כך תעברי אותה בצורה טובה יותר. נשים רבות נעזרות בטיפול פסיכולוגי בשלב משמעותי זה של חייהן כדי לעבד את רגשותיהן ולהתכונן למה שמצפה להן בהמשך.
 
מצוקה לאחר לידה:
 
אצל נשים:
 
תופעות של מצוקה בקרב נשים לאחר לידה זוכות להכרה הולכת וגוברת בעשרים השנים האחרונות. הספרות המחקרית מצביעה יותר ויותר על הפער הקיים בין הציפיה החברתית מהאשה לתחושת אושר ושמחה לאחר הלידה לבין הרגשות הקשים והקשיים שנשים חוות בפועל.
 
כיום מקובל לחלק את התופעות השונות של הפרעות נפשיות לאחר הלידה לשלוש קטגוריות עיקריות:
 
1. דכדוך לאחר לידה (maternity blues) -  פורץ בימים הראשונים שלאחר הלידה ובדרך כלל חולף מעצמו לאחר מספר ימים. במהלך ימים אלה חווה האשה אי-נוחות, בלבול, עצבנות, קשיי שינה, ירידה בתיאבון ופרצי בכי תכופים ללא סיבה ברורה. הדכדוך שלאחר לידה מופיע בקרב 50%-80% מן הנשים לאחר לידה.
אם ילדת לפני כמה ימים ואת בוכה, עצבנית או מבולבלת, כנראה שאת סובלת מהתופעה הנפוצה הזו. זו עדיין לא סיבה לדאגה. אך אם הזמן חולף ואת ממשיכה לסבול מתופעות אלה, כדאי שתפני לעזרה.

 2. דכאון לאחר לידה (postpartum depression) – פורץ תוך כמה שבועות לאחר הלידה ונמשך עד שנה ויותר. כולל סימפטומים פיזיולוגיים כמו עייפות, קשיי שינה, צבירת נוזלים ושינויים במשקל וכן סימפטומים רגשיים כמו פרצי בכי, עצבנות, תחושת לחץ, דאגת יתר, חרדה ויאוש. כמו כן עלולות להופיע מחשבות מטרידות לגבי פגיעה עצמית או פגיעה בתינוק. 10%-20% מהנשים לאחר לידה לוקות בדיכאון לאחר לידה. הנשים הלוקות בדיכאון לאחר לידה בדרך כלל מתקשות להחלים ממנו באופן ספונטני, ולעיתים דרושה התערבות פסיכולוגית או פסיכיאטרית.
אם ילדת לפני כמה שבועות או חודשים ואת מזהה את התופעות הללו בעצמך, אל תישארי לבד עם המצוקה.
 
3. פסיכוזה לאחר לידה (puerperal psychosis) – פורצת לרוב תוך שבועיים עד שלושה שבועות מהלידה. זוהי הפרעה חמורה ונדירה, שלוקות בה 2-4 נשים מתוך כל 1000 יולדות. הסימפטומים כוללים מחשבות אובססיביות, דלוזיות ולעיתים הלוצינציות הקשורות בתינוק, חוסר ריכוז ועוררות פסיכומוטורית. יתכנו גילויי תוקפנות כלפי התינוק או ניסיונות לפגוע בעצמך.
אם את מזהה בעצמך את התופעות האלה, פני מייד לקבלת עזרה מקצועית, שתסייע לך לשמור על עצמך ועל התינוק שלך.
 
אצל גברים:
 
מחקרים שונים בדקו את האפשרות שגם גברים לוקים במצוקה לאחר הלידה של בנות זוגם, ומצאו כי בקרב הגברים ישנן שתי קבוצות נפרדות של גברים הסובלים מצוקה במעבר לאבהות.
בקבוצה הראשונה נמצאים גברים, שמצוקתם מתבטאת בתסמיני דיכאון: אחרי הלידה הם נעשים מוטרדים, עצבניים ועצובים יותר. הם עשויים להרגיש תחושות של כישלון ושל ייאוש.
בקבוצה השניה נמצאים גברים, שמצוקתם מתבטאת בתסמינים התנהגותיים. גברים אלה עשויים לשקוע לשעות רבות מול המחשב, להיעדר במשך שעות רבות מהבית או לריב עם כל הסובבים אותם.
שיעור המצוקה במעבר לאבהות אצל גברים זהה לשיעור דיכאון לאחר לידה אצל נשים.
 
אם בת זוגך ילדה לא מזמן ואתה מזהה את עצמך כסובל מתופעות דומות, אל תתבייש לפנות לעזרה.
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים