רעיה שריד פסיכולוגית קלינית מומחית

קליניקה ברמת השרון, טלפון 054-2383934, raayaeran@gmail.com

 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


דף הבית >> פוסט-טראומה
 
מהו אירוע טראומטי?
 
אירוע טראומטי הוא אירוע שבו נשקפת סכנת מוות ממשית, או חבלה חמורה, או איום על החיים או השלמות הגופנית של האדם או של מישהו שהאדם צופה בו. אירוע זה מעורר באדם פחד עמוק, תחושת חוסר אונים או אימה.
 
מבין האנשים שעוברים אירוע טראומטי, רובם לא מפתחים הפרעה פוסט-טראומטית. רק כ-10% יפתחו הפרעה כזו. לכן אנו מניחים כי אדם שמפתח הפרעה פוסט-טראומטית הוא בעל פגיעות נפשית קודמת, שפגעה ביכולת ההתמודדות וההחלמה הטבעית שלו מהאירוע.
 
מהי הפרעה פוסט טראומטית?
 
הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) היא הפרעה המופיעה בעקבות אירוע טראומטי שעבר האדם, נמשכת מעל חודש, וגורמת למצוקה וסבל ניכרים או לירידה בתפקוד בתחומי חיים חשובים. היא כוללת את הסימפטומים הבאים:
 
  1. חוויה מחדש של האירוע שוב ושוב על-ידי זכרונות מכאיבים המופיעים בצורה פולשנית, סיוטי לילה חוזרים, התנהגות או הרגשה כאילו האירוע מתרחש שוב (פלאשבקים), מצוקה נפשית עזה בעת החשיפה לדברים שמזכירים את האירוע, או עוררות פיזילוגית בעת חשיפה לדברים שמזכירים את האירוע.
  2. הימנעות מתמדת מגירויים הקשורים לטראומה וקהות רגשית, הכוללים 3 או יותר מהמאפיינים הבאים:
    • מאמץ להימנע ממחשבות, רגשות או שיחות הקשורים לטראומה
    • מאמץ להימנע מפעילויות, מקומות או אנשים המזכירים את הטראומה
    • חוסר יכולת להיזכר בהיבט חשוב של הטראומה
    • ירידה ניכרת בעניין ובהשתתפות בפעילויות חברתיות
    • תחושת ניתוק או זרות כלפי אנשים אחרים
    • צמצום קשת הרגשות (למשל חוסר יכולת להרגיש ממש שמח או ממש עצוב)
    • צמצום העניין בעתיד הרחוק (למשל חוסר בקריירה, הקמת משפחה או מהלך חיים רגיל)
  3. תסמינים מתמידים של עוררות מוגברת הכוללים 2 או יותר מהבאים:
    • קושי להירדם או להמשיך לישון
    • רגזנות או התפרצויות זעם
    • קשיי ריכוז (חוסר יכולת להתרכז בקריאה או בצפייה בסרט)
    • דריכות יתר (כל דבר מקפיץ אותי)
    • תגובת בהלה מוגזמת


כיצד מטפלים בהפרעה פוסט-טראומטית?
 
מעבר לטיפול הנפשיים הקיימים (טיפול דינמי או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי) פותחו במהלך השנים טיפולים ספציפיים לטיפול בהפרעה זו. זאת כיוון שהסימפטומים של ההפרעה הפוסט-טראומטית הם כל-כך עוצמתיים, שלעיתים קרובות הם קוטעים באחת את רצף חייו של האדם ואינם מאפשרים לו להמשיך בתפקוד, והם גורמים לו סכל רב, חרדה, דיכאון ובידוד חברתי. אדם שסובל מהפרעה זו מרגיש, לעיתים קרובות, כי החיים, כפי שהכיר אותם עד כה, נלקחו ממנו לבלי שוב, ואינו מצליח לחזור ולהתמודד עם חיי היומיום.
 
אפרט כאן על שני טיפולים שפותחו לטיפול בהפרעת דחק פוסט-טראומטית, ונמצאו במחקרים כיעילים במיוחד לטיפול בהפרעה זו תוך פרק זמן קצר יחסית. יש לציין שטיפולים אלה אינם מתאימים לכל אדם, והמטפל צריך לבחון את ההתאמה לטיפול כזה מתוך היכרותו עם המטופל.
 
טיפול דינמי קצר מועד ממוקד בטראומה
זהו טיפול דינמי מוגבל בזמן, המוגדר מראש לפרק זמן של מספר חודשים. בדומה לטיפולים דינמיים קצרי מועד אחרים הוא כולל ניסוח של סוגיה מרכזית שבה יתמקד הטיפול. בטיפול הממוקד בטראומה, כוללת הסוגיה המרכזית התייחסות לאופן שבו השפיע האירוע הטראומטי על האדם, ושיבש את האופן שבו הצליח להתמודד עם משימות החיים עד לאותו הרגע. הפרוטוקול המקורי של טיפול זה נכתב במהלך מחקר שנעשה בבי"ח שניידר בשיתוף עם אוניברסיטת בר-אילן.
 
טיפול קוגניטיבי התנהגותי מסוג חשיפה ממושכת לטראומה
זהו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מוגבל בזמן, שפותח על-ידי פרופ' עדנה פואה, ומשלב אלמנטים של חשיפה חוזרת לסיפור האירוע הטראומטי, ועבודה קוגניטיבית-התנהגותית שמטרתה להפסיק את ההמנעויות הרבות שפיתח האדם בעקבות האירוע ולהחזיר אותו בהדרגה לתפקוד מלא בחיים.

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים